PROMOTIF PREVENTIF PERMAINAN ULAR TANGGA “STOP TRASH” DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN DAN SIKAP SISWA

  • Sukhriyatun Fitriyah UNIVERSITAS WIRALODRA
  • Ade Rahmawati Universitas Wiralodra, JL. Ir. H. Djuanda KM. 3 Indramayu 45218
Keywords: Keywords: Snakes and ladders, Knowledge, Attitude, Trash.

Abstract

The high number of waste generation in Indonesia shows the minmize of public concern in managing waste. Education about waste must be instilled from an early age.  The minimize of interesting education for the community makes moral messages about waste less noticeable by the public.The purpose of this study was to determine the effect of the STOP TRASH snake and ladder game media in increasing knowledge and attitudes towards waste on students in Indramayu.This research type is quasi experimental with pretest and posttest design.  population was all students of SDN Singaraja and Singajaya class IV s.d. VI. The sample of 207 students. This study uses the Wilcoxon test. Knowledge with Result Z = -5.146b A-symp. Sig (2-tailed) 0.000. Attitude with result Z = -6.604b A-symp. Sig (2-tailed) 0.000.The results of this study can be concluded that there is a significant influence of the "stop trash" game media on increasing the knowledge and attitudes of students. Game media has advantages including providing a fun and helping to improve communicative and cognitive abilities. Game media is the right media to increasing students' knowledge and attitudes in managing waste and being responsible for the waste generated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Desta Machlinda Selfiani , Implementasi Visi Sekolah “ Lingkungan Yang Sehat” Di Sekolah Adiwiyata SMP Negeri 1 Piyungan. Diakses tanggal 22 Maret 2019 http://journal.student.uny.ac.id/ojs

Latif, I. (2017). Analisis Deskriptif Masalah Kesehatan Masyarakat Pesisir Desa Karangsong-Indramayu. Jurnal Kesehatan Indra Husada, 4 (2), 29-36. https://doi.org/10.36973/jkih.v4i2.1

Kemendiknas. (2010). Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-Nilai Budaya Untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa. Pusat Kurikulum, Pengembangan dan Pendidikan Budaya & Karakter Bangsa: Pedoman Sekolah

Gunarsa S.D. 2005. Psikologi Praktis : Anak, Remaja dan Keluarga. Jakarta: Gunung Mulia. .hlm. 50

Sadiman, Arief, 2008. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Novarina D. Penggunaan permainan ular tangga untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak dalam memahami konsep bilangan di TK. Malang: Universitas Negeri Malang; 2010. http://library.um.ac.id/ptk/index.php?mod=detail&id=47002. Diakses tanggal 21 juli 2020.

Andang, Ismail, 2009. Education Games Panduan Praktis Permainan yang menjadi Anak Anda Cerdas, Kreatif dan shaleh.Yogyakarta: Proumedia.

Ayu W. Pengaruh permainan monopoli aku anak sehat terhadap pengetahuan dan sikap PHBS pada siswa kelas IV SDN Jati Sidoarjo. Surabaya: Universitas Airlangga; 2013

Fitriani, Sinta & Fenty Agustini. 2016. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Melalui Media Ular Tangga Phbs Di Sekolah Terhadap Peningkatan Pengetahuan Dan Sikap Siswa Di Sd Negeri Margamulya Kecamatan Singaparna Kabupaten Tasikmalaya. Jurnal Kesehatan Bidkemas Respati. Vol 1 No 08 (2017): Februari 2017

Tedjasaputra, S., Mayke. Bermain, Mainan, dan Permainan. Grasindo. Jakarta (2010)

Zulkifli,L., 2006, Psikologi Perkembangan, Bandung: Rineka Cipta

Amelia, C. 2010, Efektivitas Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Pengetahuan Tentang Bahaya Rokok Siswa Kelas VII SMP Ma’arif NU Tegal Tahun 2010, Skripsi: Universitas Negeri Semarang.

Sadiman, Arief, 2008. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Published
2020-12-21
How to Cite
Fitriyah, S., & Rahmawati, A. (2020). PROMOTIF PREVENTIF PERMAINAN ULAR TANGGA “STOP TRASH” DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN DAN SIKAP SISWA. JURNAL KESEHATAN INDRA HUSADA, 8(2), 205-211. https://doi.org/10.36973/jkih.v8i2.258